Tilbage til oversigt
Festlig stress: 10 tips til at undgå jule-udbrud

Uanset om du lider af psoriasis eller eksem, vil stress kunne forværre din huds tilstand. Nu hvor december har meldt sin ankomst, med alt hvad der hører til, kan det være svært at holde sig til de rutiner, du normalt følger for at håndtere dine symptomer og undgå udbrud.

Vi følger op på sidste uges artikel omkring udbrud og stress i juletiden med en liste over 10 nyttige måder til at tage styringen over dit sind og forhåbentlig også din hud.
At undgå udbrud i juletiden kan være en udfordring, men giver du disse 10 tips et forsøg, giver du din hud en reel chance for at kunne bekæmpe julens nedture.

  1. Lav ting der giver dig energi

Som vi nævnte i sidste uges blog-indlæg, kan din sindstilstand have en stor indflydelse på din hud. Gør dig selv den tjeneste at bruge din energi på de positive ting og lad være med at dvæle ved de negative. Hvis der er noget, du ikke har mulighed for at ændre på, så omfavn det og tag det til dig. Gå en tur når vejret er ekstra dejligt, eller tag dig tid til at se din yndlings julefilm for at slappe af og opbygge noget energi til de mere udfordrende dage. Jo gladere dit sind er, des gladere er din hud. Essensen er, at du skal huske dig selv!

  1. Administrer din tid

Planlæg din måned! Hvis du ikke er vant til at skemalægge dine dage, kan december måned være din anledning til at anskaffe dig en kalender! Det er stressende nok i sig selv at have en travl måned, og et stresset sind gør dig mere glemsom, hvilket kun forværrer situationen. En kalender vil hjælpe dig med at skabe et overblik, så du ikke misser aftaler. Hvis du bruger kalenderen på din smartphone, kan du prøve at sætte en alarm til et par dage i forvejen, og som en bonus kan du jo også reservere lidt tid til dig selv?

  1. Sov!

Søvn er en essentiel faktor i stresshåndtering, idet vores kroppe og hjerner genoplades, når vi sover. Uheldigvis er søvn også den første ting man forsømmer, så snart man føler sig stresset - det er en ond cirkel. Sørg for at have en fast søvnrutine og forsøg at gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag -selv på fridage da dette vil hjælpe dig til en sund søvncyklus. Du vil også have godt af at undgå kaffe, alkohol og tobak lige før sengetid.
Hvis du tit føler dig udmattet og træt uden nogen forklaring, kan svaret på dette måske findes i din tarm, og du bør måske gøre brug af alternative metoder for at genvinde energi - læs mere omkring dette her.

  1. Dyrk motion

En god omgang træning er en fremragende måde at håndtere stress på. Det vil ikke kun forøge din sundhed og din følelse af velvære men også frigive endorfiner, som får dig til at føle dig tilpas og måske endda lidt høj! Træning forbedrer også din søvn, og man har fundet ud af, at det mindsker symptomer, som er associeret med mild depression og angst.

  1. Vær åben

Hvis du synes, julen er en svær periode at komme gennem, og du føler dig nervøs, så husk at italesæt det. Folk omkring dig vil være mere forstående, end du tror, og at have støtte fra familie og venner er vigtigt for, at du undgå stress i pressede situationer. Hvis du ikke føler for at drikke, eller du har udelukket nogle bestemte madvarer, og du er bange for at være til besvær, vil du føle dig lettet over at være åben og ærlig omkring det. Hvem ved, måske finder du støtte i andre ved at finde ud af, at du ikke er den eneste, der prøver at skære ned på de dårlige vaner her i julen.

  1. Grin

Du har sikkert oplevet fornemmelsen af at føle dig afslappet eller rolig efter et godt grin? Fnis og latter er en fantastisk afspændingsmåde og forstærker dit indtag af oxygenrigt luft, stimulerer dit hjerte, dine lunger og muskler, mens det frigiver de endorfiner, som hjernen så godt kan lide. Det forbedrer også dit immunsystem, da latter faktisk forårsager frigivelsen af neuropeptider, der hjælper ved bekæmpelsen af sygdomme.
Grin med dine venner, hør en sjov podcast eller måske endda tage ud og se et comedy-show? - Så føles tingene måske lidt lettere!

  1. Oprethold den gode rutine!

Glem ikke din daglige hudplejerutine! Uanset om det er en rensende eller blødgørende behandling, er det essentielt at holde sig til rutinen, når du prøver at undgå opblussen og udbrud. Sørg for at du ikke løber tør de produkter der hjælper din hud, især hvis du rejser hjem i julen, hvor der måske står andre sæber og cremer, der kan være skadelige og forårsage irritation.

Hvis du er bange for at forsømme din rutine eller glemme at købe produkter, så husk at HelloSkin giver dig mulighed for at abonnere på dine favoritprodukter. Det betyder at vi sørger for at bringe dem direkte til din dør, lige inden du får brug for dem. Find mere info om vores ordning lige her.

  1. Meditér

Vi nævnte denne metode i vores tidligere blog-opslag, og fordi det har så betydelig effekt på mindskning af plaques, må vi simpelthen nævne det igen.
Desuden har Mindfullness og meditation efter sigende også en gavnlig effekt på både sind og krop, så prøv og find et par minutter i løbet af dagen til at meditere og danne din egen sfære. Dette vil hjælpe din krop til at håndtere reaktionen mod stress, og på den måde forbedre både dit mentale og fysiske velvære. En app såsom Headspace, kan være til stor hjælp, hvis du har brug for at blive introduceret til metoden.

  1. Omfavn det uperfekte!

Glemte du at købe gløgg, og har du ikke tid til at dække bordet før dine gæster kommer? Eller måske glemte du, at man skulle have været iført rødt tøj til julefrokosten med arbejdet, og nu er det for sent?
- Lad være med at være for hård ved dig selv. Ingen forventer, at du er perfekt, og detaljerne smutter for alle i denne måned. Prøv at flytte dit fokus over på dem du er sammen med, og nyd de mennesker du har i dit liv i stedet for at bekymre dig om ubetydelige ting - samvær og gode stunder er det julen handler om.

  1. Prioritér

Julen igennem får du diverse invitationer til sociale komsammener, ikke kun fra dine venner men også fra familien og arbejdspladsen. Prioritér de begivenheder der betyder mest for dig, og undgå at føle dig  forpligtet - ingen vil takke dig for at møde op, hvis du bare sidder helt stresset og ulykkelig i et hjørne. Gør de ting der føles rigtige for dig. Du bliver en bedre ven, kollega og familiemedlem, hvis du er glad og i stand til at tage del i festlighederne på dine egne præmisser.

Husk at selvom julen kan føles en smule kaotisk, så skal den også være sjov og hyggelig. Med de 10 tips kan du forhåbentlig føle dig mere fri til at være social og festlig uden at skulle bekymre dig om, at din hud slår ud. Giv det et forsøg, og se om ikke du kan holde dig stress-fri og udbruds-fri julen igennem!

Forrige indlæg Næste indlæg